الصفحات

11‏/10‏/2013

لالى ..


ولو تدوينتى يا بنت العم تكفى .. لأغرفلك بحر النيل والله بـ كفى كلام ... وكلام



 "لالي  .. بنورك يا بدر الليالي .. انا رايد تكوني حلالي .. وعنيكي سهري وموالي  .. وقمر ترحالى"


قريت "قواعد العشق الأربعون" ..
ليها أثر السحر على لسانى ..
لكن أنا عايز أكلمك فى المضمون ..
مضمون أنى بقيت أنسان تانى ..
كل شىء فيا أتغير ..
أفعالى نظراتى وحروفى وكلامى ..
حسيت أنى رجعت صغير ..
ماسك كراسى ورايح الدرس لـ أبلة صباح ..
لما كنت بقابل هناك البنت عزيزة ..
حاسس أنى بقيت مرتاح .. 
من غير الفلوس والسلسلة والمفتاح ..
من غير رصيدى فى البنك والفيزا ..
دى حاجات مبقاش فيها ميزة ..
وبعد سنيين طويلة ..
كانت عيونى فيهم مقفولة ..
بقيت بسببك مولود عفى ..
لا محتاج حفاض ولا كفولة ..
ولا عادش قلبى حبيس ..
ولا رجلى مشلولة ..
فهمت صوت الحمام .. وبفسر الأحلام ..
وخطفت كيس الكلام من أمنا الغولة ..
هو أنا أنا ؟؟! معقولة ؟؟ ..
وشوف يا ملاكى شوف ..
طرحت فى رسايلى الحروف ..
ومنتظرك لـ اخر شوف .. علشان أكمل القولة ..
منتظرك ..


"غالي .. غالي  .. يا غصن بان في الهوا مايل .. وهواكي وراني هوايل .. اه يا شعرك ليل وراحل .. علي الخصر الناحل"




فايت ديارى ..
فايت صحابى ..
فايت مدارى ..
وشابط فى ضلك ..
وبحلم يا حلوة أقولك ..
أقولك ساعتها .. وأقول كمان
كان ياما كان ..
الصدر تعريشة حنان ..
والقلب زى الكهرمان ..
والروح مليانة نور ..
وردة وطرحت فى المكان ..
لكن أوانها كان غير الاوان ..
وردة وعايزة ..
عايزة تهاجر .. ولفين تسافر
دا مفيش مكان فيه المكان الورد طارح فى المكان
ولفين تهاجر .. والزمان .. هو الزمان
ومفيش آمان .. مفيش آمان ..


لالا ولا لا  يا صبر محالة  .. على الرمل بأخد ترسالة .. وسهام رمشك قتالة  .. ولفين رحالة"

أنا نجم تايه فى السما .. وانت المدار
أنا طير مهاجر أنما .. أنتا الديار
أنا مكعب تلج نفسه يحضنك
لكن خايف .. خايف يا شمساية
يالى نارك .. بتنورلنا النهار
أنا طير وجناحاتى مليانة ريش
برسم حروفك ..
وأرسم كفوفك ..
وأرسم حضورك .. فى الخيال
وبحلم أعيش ..
عصفور وطاير فى الفضا ..
وفاضى .. ومفيش
ومفيش عندى غير حبك ..
وخبطتين فى القلب ..
خبطة فيهم بتنطق أسمك ..
وخبطة تانية بيها أعيش ..


"ليلة ليلة ليلة ليلة .. واسهر ليالي ليلة ليلة ليلة .. وأنا عاشق وماليش حيلة .. أنا خدت الصبر وسيلة .. في هواكي يا ليلة" 


وانا المغلوب بعشقك ..
زى المسيح مصلوب ..
 فوق جبل الجلجلة ..
صوتى عامل بلبلة ..
فى الصمت بصرخ انا ..
لكن نهايتى .. الموت ..
مرت فصول السنة ..
وكل السنيين بتفوت ..
 وأنا اللى كنت شباب ..
بشم ورد الجنايين ..
وبزرع اللبلاب ..
وقلبى كان كبير ..
لا يحوشه سور ولا باب ..
والخضرة فى كفوفى ..
والفل والعناب ..
فاتنى الزمن وحدانى ..
أتحدى وحدى الخوف ..
لكن طول ما الغنا فيا ..
والأرض مملكتى ..
ما تنتهى حكايتى ..
وأن نسيوا غناويا ..
هصرخ بعلو الصوت ..
أنا مت ثم صحيت ..
وهصحى بعد ما أموت ..

"شاري  .. انا اللي راحت البال كانت راس مالي ..  كان مال العشق ومالي  .. من يوم ما ضحكلي غزالي .. بدل احوالي"

يابدر غايب من زمان ..
أظهر وبان ..
دا الليل بيفرد ضلمته ..
فوق الحيطان ..
والدنيا سودا وضيقة ..
وانا المبحوس فى شرنقة ..
ملهاش بيبان ..
الشمس غايبة ..
والسما متكتفة ..
وفى لحظة حبنا وقف الزمان ..
يا بدر غايب ..
اظهر وبان ..
أظهر وبان ..









"لفيت بلاد اه وبراري  .. وانا شاري يا نور مداري .. انا دارك وعنيكي داري .. قنديلي وناري"




 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق